Concerten
 
Knipscheer-orgel
Musici
 
 

Ensemble El Retablo

Clementine van der Staay (dans) genoot haar klassieke dansopleiding aan de Nesta Brooking School of Dancing te Londen, met als bijvak spaanse dans. In 1975 behaalde zij haar Associate Teaching Qualified exam. Ze heeft lesgegeven in Engeland, Italië en Nederland. Ze koos voor de flamencodans en verbleef lange tijd in Spanje om zich deze dans eigen te maken. Daar kreeg Clementine les van vooraanstaande flamencoartiesten, onder wie La Tati en Maria Magdalena “Amor de Dios” te Madrid en Manolo Marin en Matilde Coral te Sevilla. Clementine houdt zich actief bezig met het overdragen van de flamencodansen in samenwerking met flamencogitaristen en -zangers in Nederland. Regelmatig gaat ze nog terug naar Spanje om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van de flamenco en spaanse dans. Gedurende haar hele carrière treedt Clementine op in allerlei formaties van straattheater, muziektheater en combinatie programma's met andere muziek en dansculturen en stijlen. Als docent is Clementine verbonden aan het Randall Scott Dance Centre te Alkmaar, Stichting Crea (Universiteit van Amsterdam) te Amsterdam, DWA Stichting Danswerk Amsterdam en Café Duende Amsterdam. Zij geeft flamencodanslessen aan kinderen vanaf acht jaar, volwassenen en aan dansers van de dansvakopleiding. Ook werkt ze samen met flamencodansgroep Vamos-Ya.

Inge Jongerman (viool) behaalde in 1998 haar diploma Docerend Musicus aan het Conservatorium van Rotterdam, waar ze studeerde bij Jan Hulst en J.J. Kantorow. Haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde ze in 2001 aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze bij J. Leertouwer studeerde. Inge soleerde in binnen- en buitenland met het dubbelconcert van Bach met Eras Musica en Symfonia Concertante van Mozart met het Ricciotti ensemble. Inge was concertmeester van het Ricciotti ensemble en nam deel aan de East-West Barok Academie, waarmee een tournee in Japan en Nederland werd verzorgd. Verder houdt Inge zich veel bezig met het uitvoeren van eigentijdse muziek en speelde ze met musici uit Klangforum Wien het Kammerconcert van Ligeti. Ze speelt sinds 2001 in het Asko/Schönberg ensemble. Inge heeft een deeltijdbaan bij Holland Symfonia en speelt regelmatig bij het Concertgebouworkest.

Mariette Freijzer (cello) kreeg op elfjarige leeftijd  haar eerste cellolessen van Brigitte Pawlowsky. Na korte tijd kwam zij in de celloklas bij wijlen Robert Dispa in de jeugdvooropleiding aan het conservatorium te Arnhem. Daarna vervolgde zij haar opleiding bij zijn zoon Michel Dispa aan het conservatorium van Amsterdam. De laatste 2 jaar in Amsterdam was zij leerlinge van de engelse celliste Melissa Phelps, bij  wie zij ook afstudeerde. Zij volgde diverse cursussen in binnen- en buitenland zowel individueel als in kamermuziekverband bij o.a. Colin Carr, Johannes Goritsky, Dmitri Ferschtman, Pieter Wispelweij, Rocco Fillipini, Franco Petracchi, Theo Loevendie. Op dit moment is haar vaste coach Nadia David. Zij remplaceert in de Nederlandse beroepsorkesten, geeft diverse recitals, is de vaste celliste van ‘El Retablo' en speelde afgelopen jaar Elgar's celloconcert en het Brahms-dubbelconcert solo met orkest.

Marjolein Niels (zang) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig. Haar tweede faseopleiding volgde ze aan De Nieuwe Opera Akademie. Op dit moment is ze als ensemblelid verbonden aan Opera Studio Nederland. In 1999 won Marjolein de tweede prijs van het Euregio Vocalisten Concours Wisch, waarna zij werd uitgenodigd voor het Nationaal Concours van De Stichting Jong Muziektalent Nederland. Ook hier behaalde zij een tweede prijs. Als soliste was Marjolein Niels te horen in onder andere Jephte van Carissimi, Bachs Matthäus Passion, Hohe Messe en Weihnachts Oratorium, Het Requiem van Mozart, de Petit Messe Solonnelle van Rossini en in De Staat van Louis Andriessen. Op het gebied van opera zong zij Dido in Dido and Aeneas van Purcell, La Chatte in l'Enfant et Les Sortilèges van Ravel, de rol van Contessa in Le Nozze di Figaro en Pamina in Die Zauberflöte van Mozart. In juni 2004 zal Marjolein haar debuut maken bij De Nationale Reisopera met de rol van Kate Pinkerton in Madama Butterfly van Puccini.

Margreet van Duijsen (harp) behaalde in 2001 haar diploma 1e Fase aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze studeerde in de eerste Fase bij Erika Waardenburg. De tweede Fase sloot ze juni 2003 af met een specialisatie op spaanse muziek en muziek met spaanse invloeden. In de tweede Fase studeerde ze bij Alex Bonnet. Margreet was als gast te horen in een programma van het City Orkest Hilversum. Verder speelde ze twee keer een soloprogramma in het Rosa Spierhuis. Margreet volgde lessen en masterclasses bij onder andere de volgende (harp)docenten: Isabelle Perrin, Daphne Boden, Jana Bouchkova, Hugh Webb, Erik Vaarzon Morel en Alfredo Ortiz. Als docent is Margreet verbonden aan de Muziekschool Amsterdam en de Muziekschool Opmeer.

Kjell Hählen (piano) begint met pianolessen als hij tien jaar is. In 1994 begint hij zijn pianostudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Marisse Huizing, bij wie hij in 2000 de eerste fase afsluit. Hij vervolgt zijn studie bij Marjes Benoist met als specialisatie de invloeden van de lichte muziek in de klassieke muziek en vice versa. Zijn eindexamenconcert tweede fase (2002) is tevens de nederlandse première van het Concert For Piano And Small Orchestra Op. 43 van Erwin Schulhoff. Kjell volgde masterclasses in binnen- en buitenland, onder meer bij Eugen Indjic, Vladimir Tropp, George Crumb, Galina Vracheva en Willem Brons. Kjell was solistisch te horen in onder andere het Filmmuseum Amsterdam, het Zaantheater in Zaandam en in de Spiegelzaal van het Concertgebouw Amsterdam welk optreden live door de radio werd uitgezonden. Een jaar nadat hij zijn pianostudie heeft afgerond behaalt Kjell zijn diploma Compositie en Arrangeren aan het Conservatorium van Amsterdam. Tijdens deze studie studeerde hij bij Geert van Keulen, Daan Manneke, Niko Langenhuyzen en Jurre Haanstra.

Hij is actief als componist van zowel het klassieke als het lichte genre. Als Kjell 18 is wordt zijn Tweede Pianoconcert ten gehore gebracht met hemzelf als solist. Zijn musicals “Drie Hoog Achter” (2000) en “Shift” (2001) werden verschillende malen uitgevoerd in Theater Gooiland te Hilversum. Het afgelopen jaar beleefden zijn Ouverture (2003) en Concert voor Panfluit en Ensemble (2003) hun première, alsmede verscheidene arrangementen voor bigband en orkest. Voor Ensemble El Retablo schreef Kjell de arrangementen van de Canciones Populares van F.G. Lorca.

Link: www.elretablo.nl

(Maart 2005)